De invloed van kleuren op het menselijk brein

invloed van kleur

Invloed van kleur op het menselijk brein. Kleuren zijn overal om ons heen. Wanneer je binnen in huis bent of buiten overal zie je kleur. De natuurlijke kleuren groen blauw geel rood komen we overal tegen. Groen van de bomen blauw van de lucht geel en rood van de zon en van ons bloed. Kleur heeft daarom ook invloed op ons brein. En mede door de kleur kunnen wij signalen opvangen die wat doen met ons menselijk brein. Het speelt een grote rol. Iedereen heeft bijna wel een lieveling kleur. De kleur waar je het meest van houd of het liefst draag qua kleding.

Kleuren vind je ook in kleding ieder jaar wordt er in de fashion weer een nieuwe kleur neergezet. Dit is de mode. In de herfst en de winter heb je vaak donkere kleuren terwijl we in de lente zomer vaak lichte kleuren dragen.

De invloed van kleur op ons menselijk brein zegt veel over ons gevoel in het dagelijks leven. We worden er door gemanipuleerd. Terwijl we dit niet eens door hebben. Het kan soms ook onschuldig zijn.

Waar we rood aanzien voor gevaar en pas op. Denk maar eens aan de rode en blauwe stip op je water kraan. Hieruit halen wij signalen die voor ons een betekenis hebben. Ook hebben wij een betekenis aan gevaarlijke stoffen met een gele sticker wat aangeeft kijk uit gevaarlijke stoffen.

Invloed van kleur op ons dagelijks leven.

Wanneer wij onderweg zijn naar ons werk in de trein auto of op de fiets dan komen we overal kleuren tegen. Dit gaat van auto’s tot gebouwen. Maar ook reclame. De gekozen kleuren bij een reclame bord geeft aan wat er bedoeld wordt. Of met welke dienst zij te koop lopen.

Uiteraard zal het je wel eens opgevallen zijn de kleur gebruik van grote bedrijven. Albert Heijn bijvoorbeeld die gebruikt de kleur blauw dit straal het gevoel van vertrouwen uit. De jumbo heeft de kleur geel wat overkomt als Zonnig.

Daarnaast geeft kleur ook de signaal af voor bijvoorbeeld een fruitsoort. Een aardbei wordt rood wanneer deze rijp is. Een Banaan wordt geel. Zo komen we elke dag met kleuren in aanraking en hebben we het niet eens door dat dit invloed uitoefent op ons brein.

Invloed van kleur door marketing.

Marketing campagnes zitten vol met kleur. Er wordt zelf getest op verschillende kleuren welke invloed uitoefent en welke het meest oplevert. In heel marketing land wordt getest op kleur. Wat voor invloed het uitoefent en hoe het ons brein stimuleert om over te gaan tot kopen. Bekijk maar eens goed wanneer je in een winkelstraat loopt hoe je omringt wordt door marketing vormen.

Borden, flyers, ramen met paspopen, logo, Zelfs op dus bus en de tram zit marketing. Wanneer een groot product als PME legend een nieuwe spijkerbroek lanceert. Dan wordt hier soms grootst uitgepakt. En uiteraard worden de kleuren niet overgeslagen.

UPS een postorder bedrijf. Levert pakketjes wereldwijd. Gebruiken de kleur bruin. Dit heeft een reden de kleur bruin geeft een signaal van warmte en zekerheid. Door de bussen bruin te maken geven ze eigenlijk een signaal af van zekerheid. Het pakket wat ze bezorgen en de combinatie van bruin geeft vertrouwen af.

Invloed van kleur tijdens het boodschappen doen.

Wanneer je naar de supermarkt gaat wordt je omringt door kleur. Laten we Albert Heijn als voorbeeld nemen. Die gebruiken de kleur blauw. Blauwe straalt betrouwbaarheid en veiligheid uit. Er zit soms een combinatie in de kleur blauw. Je zit dat ze ook wel neigen naar de lichtblauwe kleuren variant van blauw. Maar let nou ook eens op de verlichting van de supermarkt.

Je ziet bij entree een felle witte kleur aan licht. Als je naar binnen gaat door het portje dan veranderd deze kleur naar een iets donkerdere tint. De groente afdeling die je nu benadert. Hier worden de kleuren van groenten en fruit op aangewezen als ik dit zo mag noemen. Door een ander soort licht te gebruiken gaan de kleuren van het fruit er beter uit zien. En zie je soms helemaal niet of je slechte of juist goeie kwaliteit koopt.

Wat ook wel leuk is om te weten dat ze vaak muziek draaien in de supermarkt en de ritme van de muziek bepaald de snelheid van het winkelen.

Zelf kleuren toepassen op marketing.

Wanneer je zelf bezig gaat met markering en dat kan in verschillende vormen zijn. Moet je dus rekening houden met het gebruik van kleur. Door je goed bezig te houden en te kijken naar de juiste kleuren om je doelgroep te bereiken win je meestal al de helft. Want kleur beïnvloed ons brein voor een deel.

Ga je een bepaalde sport promoten die fysiek en metaal is. Dan gebruik je kleuren die energie opwekken.

Maar heb je een groenten winkel dan gebruik je de kleuren groen. En zo zijn er tal van kleuren die je gevoel kunnen beïnvloeden tijdens het shoppen of op straat lopen.

Invloed van kleur op het internet.

Het internet is helemaal aan kleur verbonden. Je staat werkelijk bloot aan kleuren combinaties die je op straat niet vinden kunt. Ook hier is het gebruik van kleur dat invloed uitoefent op onze hersens. Een design van een website zeg bijvoorbeeld helemaal niks maar met de juiste kleuren combinatie kun je de bezoekers voor je winnen. Het is belangrijk dat je hier ook goed over nadenkt. Kleuren spelen een grote rol bij de ontwikkeling van je website en niet te vergeten een webwinkel. Hier gaat het om fysieke producten. Door je kleur aan te passen aan het design en weten wat je doelgroep is. kun je hier makkelijker op in spelen. Uiteraard moet je wel weten wat er speelt in je doelgroep. Een webwinkel die led lampen verkoop kan moeilijk agressieve kleuren gebruiken terwijl een webshop in vechtsport artikelen best wel wat energieke kleuren mag gebruiken.

Ook de kleur van koppen en buttons spelen een grote rol. De knop moet opvallen. En het is dus van belang dat de bezoeker op die knop drukt. Meestal moet je de button de kleur geven die opvallend is en de aandacht vraagt.

Wil je weten of je website of webwinkel de juiste kleuren gebruikt of wil je van je gehele website een analyse laten maken. Doe de seo check en ontvang een rapport met alle belangrijke informatie van je website. tevens ontvang je ook een handleiding die is aangepast op je eigen website of webshop.

kleuren pallet RGB

Hieronder heb ik de verschillende kleuren nog even benoemd met het signaal dat ze af kunnen geven op ons brein.

Rood: Waarschuwing, Gevaar,

Blauw: kalmte, Betrouwbaarheid, veilig,

Groen: Rust, Natuur, geluk

Oranje: Warmte, opvallend

Wit: puurheid, onschuld, goedheid,

Zwart: Dood, Rouw, Kwaad

Bruin: Warm, sterk, zekerheid

Geel: Zonnig, Vrolijk, (Maar wordt vaak ook geassocieerd met gevaarlijke stoffen!).

Paars: Royalty, Rijk, Luxe

Zo zie je welke kleuren er invloed hebben op ons brein.